Opevnené kostolíky

Za posledné tri roky sme v okolí dosiahnuteľnom na bicykli navštívili štyri opevnené kostolíky. Prikladám opis trás z našej klubovej kroniky i odkaz na článok pojednávajúci o existencii opevnených kostolíkov.

3.8.2008
To - Bojná - Havran - Trebatice - Veľké Kostoľany - Nižná - Dechtice - Katarínka - Jaslovské Bohunice - Hlohovec - Lužany - To 140 km

Päť v Topoľčanoch, dvaja na Bojnej. To boli účastníci pekného a výdatného výletu. Počasie nám nesľubovali dobré. Ráno bola hmla a len podľa hodín sme vedeli, že slnko už vyšlo. Na Havrane stále hmla a tradičný oddych. V Trebaticiach už bolo vidieť slnko a aj trénujúcich na motokárovej dráhe. Boli medzi nimi aj deti. Pri odchode sme si aj my trochu zavrndžali v domnienke, že pôjdeme rýchlejšie. Vítali nás pekne upravené dediny: Borovce, Rakovice s anglickým parkom i prepriahacou stanicou konskej pošty, Veselé, narodil sa tu biskup Štefan Moyses, prvý predseda Matice slovenskej, pozemky firmy Plantex. Najviac nás však potešila krčma vo Veľkých Kostoľanoch. Bolo tam plno, ale mali čapovanú vineu. V Dechticiach na námestí bolo veľa autobusov i ľudí. Konalo sa tu stretnutie pri príležitosti zjavenia. Na Katarínku sme odbočili na vrchole cesty Dechtice - Naháč, štrková cesta a neskôr lesná. Prišli sme až k centrálnemu stanu mladých brigádnikov. Bolo už po dvanástej, ale oni ešte len zemiaky čistili. Spustili sme sa ku zrúcanine Katarínky. Je to zrúcanina františkánskeho kláštora. Založený bol v r. 1 618 na mieste, kde sa podľa legendy zjavovala sv. Katarína. Komplex bol postavený v ranobarokovom štýle s neskorogotickými prvkami. Niekoľkokrát bol kláštor poškodený / Turci, cisárske vojska/, ale vždy bol opravený. Až v r. 1786 bol dekrétom cisára Jozefa II. zrušený. Interiér bol porozdávaný. Odvtedy chátra. Dnes je snaha o zakonzervovanie múrov, archeologický prieskum a údržbu areálu bez náletových rastlín. Z celého obrovského komplexu stoja múry iba dvoch objektov. Práce je tu veľmi veľa a pokračuje pomaly. Okolie je pekne upravené s lavičkami, informačnými tabuľami. Je nám tu dobre, ale čaká nás ešte cesta späť. Maroš, ako už tradične, sa odpája a ide pozrieť kaštieľ do Dolnej Krupej. Ostatní sa zjazdom dostávajú späť do Dechtíc. Námestie je už prázdne. Občerstvujeme sa vodou vytekajúcou priamo na námestí a dopĺňame ju tekutinami z krčmy. Cesta cez Jaslovské Bohunice, s pekným kaštieľom, do Hlohovca je príjemná. Tu sa začína húsenková dráha. Mário sa pre pomalosť postupu odpája. My sme solidárni a v Trhovišti čakáme na svoj chvost. Prichádza značne unavený. Dohodli sme sa, že dnes sa vidíme naposledy. Šokoval nás Peťo M., ktorý nás pozval na zmrzlinu v Urminciach. Asi bol unavený. Zapísal Peter.

Katarínka kláštor

Katarínka kostol
Katarínka kostol 1

Katarínka kostol 2

23.8.2009
To - Piešťany - Vrbové - Lančár - Madunice - Sĺňava - Svrbice - Radošina - To 130 km

Tak toto som nečakal. Iba 4 cyklisti. Nech banujú ostatní. Počasie pekné, ale silný vietor. Na Havrane 1. zastávka, vo Vrbovom druhá. Chcel som navštíviť kamaráta z vojny, ale on ešte spal v Piešťanoch. Ale kofola u Madžu je fakt lacná. Pozreli sme si šikmú vežu, Beňovského tabuľu, holennou kosťou sme kopli do pedálu a už sme nabrali smer Lačnár. Cesta bola zvlnená ako vlnovka. Opevnený kostolík čnie vysoko nad dedinou. Bol postavený v renesančnom slohu v 17. stor. na základoch gotického kostola z r. 1332. Pri vstupnej bráne vo veži pracoval jeden človek. Dopĺňal omietku, kde bola spadnutá. Potom prídu reštaurátori a odkryjú tajomstvá. Sú v ňom pekné barokové stropné maľby. Kostol bol zatvorený a keďže bola nedeľa, čas obeda, ani sme nikoho nehľadali. Potešili sme sa peknými výhľadmi na atómku. Ďalšou zastávkou boli Madunice. Oslavovali cibuľu. Ľudia sa zbiehali na popoludňajší program. My sme sa usalašili do chládku mohutných stromov na futbalovom ihrisku. Čakali sme na nášho rozrážača vzduchu. Odbehol si pozrieť Katarínku. Pozreli sme si maxicibuľu, ktorá sa skladala z 10 080 kusov a vážila 1 512 kg, zobli sme pár klobás a nie s nadšením sme sa pobrali domov. Vedeli sme, čo nás čaká. Silný protivietor vedľa vážskeho kanála a Sĺňavy. V Radošine sme sa ešte stretli s Peťom M. Domov sme prišli vo večerných hodinách. Zapísal Peter.

Kostolík v Lančári

22.8.2010
To - Havran - Piešťany - Vážska cyklomagistrála - Nové Mesto nad Váhom - Haluzice - Hrádok - Modrovka - Lehota - Bojná 138 km

Navštíviť Haluzickú tiesňavu som mal v pláne už niekoľko rokov. Spolu so mnou sa vydalo na cestu 5 spolujazdcov. Cesty v toto nedeľné ráno boli prázdne. Počasie bezchybné. Bezpečne sme sa dostali až do Piešťan. Tu hneď odbočujeme a po pravom brehu Váhu asfaltovou cestou po vale, alebo poza neho, si vychutnávame krajinu. Za Pobedimom asfaltka končí. Obchádzame mláky. Za betonárkou sú jamy vyliate betónom. Ich povrchová úprava mi pripadá, akoby betón hladili rukou. Opevnený kostol v Novom Meste nad Váhom sme si pozreli zvonka, pretože práve prebiehala svätá omša. Je impozantný. Určite stojí za pozornosť. Len krátko sa bojíme na hlavnej ceste. Telá si žiadali tekutiny. V motoreste v Trenčianskych Bohuslaviciach sme sa aj najedli spolu s robotníkmi, ktorí tu neďaleko stavajú tunel. V podstatne lepšej nálade ideme ďalej. Odbočujeme na Bošácu a hneď na Haluzice. V dedine sa dozvedáme, že tiesňava je zarastená, prakticky nepriechodná. Je zaujímavé, že tiesňava sa neustále prehlbuje. Za obeť jej padlo v minulosti niekoľko domov a aj lávka, ktorá spájala jej brehy. Pobrali sme sa ku zrúcanine kostolíka. Pravdepodobne ho postavili v r. 1240, opevnili ho múrmi a vybudovali strážnu vežu. Leží na výbežku a zo severnej strany ho chránila práve tiesňava. Uvažuje sa o jeho zastrešení a osvetlení, aby takto tvoril dominantu pre nočných šoférov jazdiacich po diaľnici. Okolie je pokosené. Stanuje pri ňom nejaká mládež. Ešte sa len zobúdzajú, hoci je už popoludnie. Odpadky okolo naznačujú, že si užívali. Tiesňavu som si chcel pozrieť aspoň z dolného konca. Bol som nesmierne sklamaný. Domáci ju zavážajú odpadom. Boli tam pozahadzované postele, pneumatiky i odpad zo záhrad. Pritom nie je potrebné veľa urobiť. Stačilo by vybudovať cez tiesňavu bezpečný chodník a majú o atrakciu postarané. Spolu s kostolíkom by to bola výborná kombinácia pre návštevníkov. Cestou pod horou sme sa zastavili na občerstvenie v Lúke a aj v Bojnej.
Zapísal Peter.

Kostol v Novom Meste nad Váhom

Haluzický kostolík

Kostolík v Haluziciach

O histórii opevnených kostolíkoch sa môžete dočítať napríklad na stránke Havranov.